Skip to content

Behöver vi två torn på Torsgatan?

december 9, 2009
tags:
Tors Torn från Torsgatan, beskuren bild

Tors Torn från Torsgatan, beskuren bild

Stockholm planerar just att bygga två mycket höga hus på Torsgatan. De två tornen flankerar Torsgatan just där den kommer att skära igenom det bostadsområde som skall byggas på Norra Stationsområdet. Det nya bostadsområdet på gränsen mellan Stockholm och Solna känns både angeläget och friskt. Wolodarski, på Stockholms Stadsbyggnadskontor, har fått en del kritik från kollegor för området. Men denna har inte varit värre än att han efterfrågade en större debatt i SvD den 3 december i år. Han fick ett svar strax därpå i samma tidning, ”Brutal slagskugga över Vasastan” där Arne Kaijser och Ulrika Sax sällar sig till dem som inte låtit sig imponeras av Tors Torn.

Själv tillhör jag kanske ett mellanläger. Jag gillar idén med en port till Stockholm. Den gamla infarten från Solna har alltid kännts välkomnande om jag varit borta ett tag från vår stad. Jag tror att det jag upplevt när jag närmat mig Vasastansväggen från E4:an skulle kunnat liknas vid att köra in genom en medeltida stadsmur. Just därför tycker jag att herr Wolodarski och SBK skulle ta sig en titt på Visby ringmur och fundera på om inte utformningen skulle göras lägre.

Vill du ha lite rolig läsning och dessutom lägga dig i debatten, smit över till tidskriften Arkitekturs blogg. Där är rallarsvingarna i full gång.

No comments yet

Kommentera

