Skip to content

På catwalken i Valencia

februari 2, 2010

Trots en vargavinter utan like här hemma går det inte att bortse från att våren ändå är på G. Vilket märks framförallt i Spanien där årets första Formel 1-test nu rullat igång i Valencia. Första testet med nytt reglemente (igen) och nya bilar (igen) och med Schumacher i en F1-cockpit (igen) gör testen mer likt en modevisning än högsta formen av professionell racing. Floridablue tycker att F1:s estetik och teknik ofta är intressantare än de ibland sega racen, och speciellt försäsongstesterna då bilarna är som snyggast pga avsaknad av dekaler på varenda kolfibermillimeter. Årets trend är hög Red Bull-nos med mystiska valkar som syns hos alla de stora teamen, lååånga bilar – pga större soppatank eftersom inga tankstopp skall göras i år – och förväntade dekorer hos de flesta, sponsorerna dikterar ju förstås. En av avvikarna i Valencia var Renault som fortsätter med sin spanieltrubbiga nos och en massa Batmaninspirerade vingar. Plus en politiskt icke-korrekt gul-svart dekor som ser ut som den är gjord för – en racerbil faktiskt.

Floridablues favvo är ex-BMW, dvs Sauber, som trasslat sig igenom en vinter som sånär höll på att utplåna teamet och nu kommer tillbaks med en Ferrari-motoriserad, egenartad, kantig och väldigt hightechformad produkt med minimalistisk dekor. Inte vacker, men ser farlig ut.  Och dessutom överraskande snabb i Valencia, med veteranen Pedro de la Rosa och vår favoritjapan Kamui Kobayashi bakom kontrollerna.

Förarmässigt är det annars som vanligt, dvs boring. Samma gamla skrynkliga overaller och gyttriga hjälmdekorer. Den stora skillnaden i år är ett gäng hungriga valpar i F1-kenneln tillsammans med de kända gamla bulldoggarna. Och eftersom en F1-förare skall se ut som en F1-förare och inte som en stork, utnämner vi redan nu årets rookie: Nico Hülkenberg (med tyskt ü, glöm inte!), ung och snabb, med stål i blicken.

Annonser
One Comment leave one →
  1. februari 2, 2010 11:04 e m

    BMWn på bilden ser ut att formgivits för lyftkraft istället för marktryck. Fräckt.
    Hülken hamnar i team med Barichello, vilket skulle ge F1’s minst och mest rutinerade piloter i samma rote.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: