Skip to content

F1 på webben, nja…

februari 8, 2010

Efter allt stoj och stök i Formel 1 under 2009 har teamen såvitt vi förstår nu ett (frivilligt) budgettak på 40 miljoner pund. Rätt mycket pengar för köra runt 2 bilar på tävlingsbanorna, närmare bestämt i dagens kurs denna vintriga februari, 462 931 422 svenska kronor. Hur stora budgetar teamen egentligen har när säsongen väl dragit igång, återstår att få reda på, men en sak kan man iallafall konstatera:

F1:s största tillgång BORDE vara de miljoner fans runt jorden som tillbringar helgerna framför TV:n, lusläser tidningar och förstås, surfar på sin dator för att få reda på allt om sina favoritteam och förare. Och frågan är då hur dessa multimiljonspenderande team kommunicerar med sin publik på nätet, där det borde sprudla och gnistra, med tanke på hur mycket pengar som är i omlopp?

Svaret är NJA. I bästa fall. En snabb genomgång av nätkommunikationen hos de 13 team som skall köra i år ger följande resultat: Världsmästarna Mercedes/Brawn = Grått förstås, och tyskt trist, förstås, kompetent om man skall vara generös. Red Bull/Toro Rosso: Besvikelse, rätt gäspig lösning som inte speglar all den hipphet som finns i varumärket. McLaren: Ja, nu sitter det ju Benzmotorer i den här bilen också, och den är silverfärgad. Och sidan är mycket kompetent, allt är där som skall vara där. Men nog är det rätt trist, och rätt likt Mercedes GP i känsla. Ferrari: Rött och svart och pampigt och rörligt och ett gäng röda bilar och inte verkar det som man vill tala med sina tifosi, snarare Ferrariköparna. Gissa vilka som är i majoritet… Sauber då, som är lite av årets under-dog-favorit hos undertecknad? Ingen webbsida i sikte på mina sökmotorer iallafall. Öken! Williams: Gäsp. Renault: Tja. Mycket att läsa/titta på och mycket gul-svart förstås, men fyrkantigt. Inte så upphetsande om man nu inte är Renaultälskare. Om det finns sådana. Force India? Ja! Här har ju någon försökt iaf; mycket färg, filmruta, rutor med nyheter och downloads, tydlig twitterlänk och framförallt, fler människor än bilar! Tack! Nykomlingarna Lotus, USF1 och Campos har tydligen fullt upp att bygga bilar och försöka få ihop pengar till första shakedown, webbsidorna har inte lagts något krut på iallafall.

Det team jag förväntar mig mest av är förstås Virgin, Sir B har alltid förstått hur man bygger varumärken och här borde komma något alldeles extra. Och visst är det bra och riktat mot en publik, och visst är det snyggt och annorlunda och bäst i F1-världen. Bland annat är det kul att se förarna plåtade med Virgins skinnjackor och slitna jeans, mer som ett pojkband istället för de traditionella bilderna med uppsträckta chaffisar i overall eller jönsiga kostymer. En besvikelse så här långt är dock att den förväntade lanseringen av bilen (snygg dekor!) sprack tidsmässigt, vilket gav upphov till sköna syrliga tweets från engelska kommentatorer, plus att uppdateringarna är få så här långt, med tanke på intresset. Ännu ligger exempelvis inga filmer ute från första testet på Silverstone, vilket det borde. Floridablue vill ha skärpning, annars blir det Force India som öppningssida på Flocken.

Annonser
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: